Att lyssna på kroppens signaler....

Om man tar sig tid att lyssna och lära sig olika signaler från sin kropp utifrån olika situationer,så kan man lära sig mycket hur man själv fungerar, att reflektera och analysera vid vilka speciella tillfällen kroppen reagerat annorlunda och därefter agera utifrån vad kroppen/hjärnan talar om vad den behöver minskar riskerna avsevärt med att bli utbränd.

Som jag skrev i förra bloggavsnittet,så började jag med storstädning,målning,tapetsering,helt enkelt en "Homemakeover",var på fest 3dagar efter hemkomsten,sprudlade  av energi! Ömheten i huvudet och ena delen av ansiktet,samt stickningarna i ena ögat fanns dock fortfarande kvar,så efter en vecka fick jag uppsöka vårdcentralen igen,tog lite nya prover och hade fått bältros som evu.diagnos, eftersom jag nu ochså hade små röda utslag vid ena sidan av pannan.

Då i ugnefär samma veva,ca 1 vecka efter hemkomsten blev jag plötsligt akut TRÖTT, som en blixt från en klar himmel och jag bara kände att jag var tvungen att sova, precis exact på minuten,kunde inte vänta en sekund till !

Soffan var närmast, la mig och sa till övriga familjen att NU måste jag sova, och det gjorde jag, första eftermiddagen slocknade jag till kl 21:00,var vaken ca 1 timme och fortsatte sedan att sova hela natten till ca 10.00 näst kommande morgon. kände mig lite piggare under dagen men samma trötthet kom igen på eftermiddagen och jag sov lika länge som föregående dygn !

Dag 3 sov jag bara någon timme på eftermiddagen,och började långsamt känna mig "pigg" igen,samtidigt kände jag att ömheten i hårbotten,smärtan i ansiktet samt stickningarna i ögat hade blivit mycket bättre,och när läkaren från vårdcentralen ringde mig angående provsvaren som hade varit helt normala, så var nästan all symtom borta! Vi båda kunde därmed konstantera att det hade varit stressrelaterat,och uppstått i samband med all planering och oro att ensam ta mig hem genom Europa och späddes ytterligare på av alla "incidenter" som hände under resans gång! 

Kroppen och hjärnan är fantastisk , håller focus,energi,skärpa uthållighet,mod och vad man nu ber den om när det verkligen gäller! Det som sen är SÅ viktigt är att ge sig själv all den återhämtning som behövs efter olika, vad det nu gäller,prestationer,VILA och ÅTERHÄMTNING!

 Det är därför mental träning är ett SÅ bra redskap, att stärka sin mentala styrka, lära sig plocka fram resurser som man kanske inte vet att man har.....

Det är sånt som jag upplever som så viktigt. Att vara mentalt stark ,leder ochså till en bra självkänsla, att du kan lita på dig själv .För den personen som du ska leva med hela ditt liv, är ju faktiskt du själv!

 

Tack för att du läser/Marie  <3

 

30 jul 2015

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)